7-8 часа с влак от Адриатика до Черно море

Albania-beach1За 7-8 часа ще може да се пътува със скоростна железница между Адриатическото крайбрежие на Албания и българските черноморски пристанища Бургас и Варна. Това ще стане възможно, след като ЕС обяви намеренията си да даде пари за строителството на коридор №8.

В интервю за DW преди срещата на върха ЕС-Западни Балкани в Триест, еврокомисарят по разширяването Йоханес Хан каза, че Брюксел ще предложи финансиране на 6 транспортни проекта. Един от железопътните проекти трябва да изгради връзка изток-запад от България през Македония до Албания, уточнява Хан. Изграждането на жп линията, която политици обявяват още от 90-те години, винаги се представяше като приоритет, но до днес остава нереализирана. За да стане факт коридор №8 и транспортната инфраструктура у нас по него да отговаря на съвременните изисквания, трябва на първо време да довършим скоростната линия между София и Бургас. Вече тече модернизацията на отделни, необновени още отсечки между Пловдив и Бургас.
За линията от столицата до гара Септември се предвижда основна реконструкция, а в участъка след Елин Пелин се планира изграждане на почти изцяло нова, сочат плановете на НКЖИ. Инвестицията ще възлезе на около 1,9 млрд. лв. с ДДС. За участъка от София до гара Елин Пелин вече има подписан договор с изпълнител и обществената поръчка се изпълнява. Обявен е и търгът за изграждане на линията между гарите Елин Пелин и Септември, като цената с ДДС там се очаква да стигне 1,65 млрд. лв.
Целта е пътническите влакове да могат да се движат със скорост 160 км/ч, а товарните – със 120 км/ч.
Само за отсечката Елин Пелин до Костенец прогнозната стойност на обществената поръчка е за 1,024 млрд. лв. без ДДС. Средствата за реализацията на проекта се осигуряват по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ и по тази причина трябва да бъде завършен до края на 2022 г. Последният срок за подаване на оферти е 5 октомври 2017 г. Поръчката е разделена на 3 обособени позиции и включва и изграждането на множество тунели. 2 двойни от тях ще са с обща дължина 15 342 метра, като единият ще е над 14 км и ще е най-големият в България.
Последната отворена процедурата е за новата линия между Костенец и Септември на обща стойност почти 361, 5 млн. без ДДС. Отсечката е с дължина от 24,5 км и за изграждането є ще чакаме пари по Механизма за свързване на Европа. За поръчката оферти ще се приемат до 9 октомври. „Тясното“ място на жп инфраструктурата ни по коридор №8 остава модернизацията на линията между София и Гюешево и недостроеният участък в Македония до границата с България.

ИЗТОЧНИК: в. Над 55, стр. 38
ДАТА: 14.07.2017

 

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s