Боса самодива мачка гроздето в Мелник

1401_240114Истината е и в Бог, и във виното, проповядва отец Георги Сарадинов. Виното още от древността е смятано за сакрална напитка. За него много хора смятат, че е създадено от Господ и пред него всички са равни. То е кръвта на живота, в Библията е казано: „Лозата произвежда и весели сърцето на човека“. Виното е било сакрално питие за древните народи. Такова е и за християните, за които символизира кръвта на разпнатия на кръста Исус и това прави труда на лозаря благословен и честит. Правенето на вино пък е истинско свещенодействие. Това може да се види и усети и днес в Пиринския край, където напитката на боговете е на особена почит.

В много населени места пресъздават един древен тракийски обичай. Той се явява най-старата техника за отделянето на сока от гроздето. След брането на гроздето то се пълни в огромна бъчва. Ритуалът продължава с появата на красива мома в бели премени, която прилича на дивните самодиви. Нейните крака се измиват и след това босата девойка стъпва в дървения съд, за да смачка с нозете си първото набрано грозде. Чуждите туристи не спират да снимат този ритуал в Мелник. Мачкането на плода представлява един вид убиване на самото растение, но в същото време то, вече като вино, се ражда за нов живот в процеса на ферментация. Това е връзката между смъртта и новото раждане. Кипенето, вренето на виното е много важен процес, който винаги е свързан с идеята за раждането.

„Истината е и в Бог, и във виното. Защото Бог е любов. А виното се прави с много любов, то лекува и тялото, и душата. Затова честваме подобаващо Трифон Зарезан, казва отец Георги Сарадинов, който е не само свещеник, но и лозар, и винар. За него мотиката е по-тежка. Библията е в сърцето му. Без нея не може, без мотиката може. „Аз съм прост работник на полето, когато не съм в светата обител. Светите Апостоли са били работници. Но Христос ги взел със себе си, за да бъдат проповедници на Евангелието. Трудя се, а в това няма нищо лошо. Бог е навсякъде – и в нивата, и в лозето, и във виното.Който не иска да работи, не трябва да яде“, изповядва отчето. И съветва всички почитатели на течния еликсир да пият умерено, да не се напиват, да са истински ценители. И да не почитат Трифон Зарезан само на 1 и 14 февруари, а всеки ден. С чашка винце – за утеха на душата и за отмора на тялото.

ИЗТОЧНИК: в. Стандарт, стр. 18

ДАТА: 01.02.2017

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s