Полуостровът на възможностите – как Камчатка се превръща в туристическа перла

kamchatkaДълго време Камчатка – област на вулкани и гейзери – беше недостъпна и заради това още по-привлекателна. Днес повечето хора, които никога не са виждали с очите си това уникално място, мечтаят да го посетят. И това вече е много по- лесно, така че вече никой не се учудва на факта, че на полуострова се появиха много туристи, в това число и чуждестранни. Статистиката го потвърждава: през 2015 г. туристическият поток в Камчатка се увеличил 3,5 пъти – до 180 хиляди души. „Камчатка и туризмът вече са неразделни неща. Тези красоти обезателно трябва да се покажат на хората!“, казва губернаторът на края Владимир Илюхин. Чиновниците обаче признават, че засега туристическата инфраструктура на полуострова е слаба – не достигат хотели, информационни туристически центрове, летището е прекалено малко за увеличаващия се туристически поток. Земята, която граничи с океан и две морета, все още няма морска гара. „Липсата на инфраструктура изкуствено спира туристическия поток“, признава зам.-председателят на правителството на Камчатския край Юрий Зубар. В същото време търсенето според думите му в пъти е по-голямо от предложенията. „И все пак туристическият поток при нас се увеличава, само през миналата година броят на самолетните пътници е нараснал с 50 хил. души – и това са предимно туристи“, каза той. Сега се изгражда туристическа зона в града. Реализират се едновременно два проекта: реконструкция на централната част на града и създаване на туристическа зона в залива, където ще има морска гара. А към май 2017 г. ще се появи по-удобно пристанище. Още в края на тази година ще започне строителството на нов летищен комплекс, който обещават да бъде готов до 2 години. Доколко бизнесът е готов да инвестира в Камчатка? По думите на губернатора до неотдавна нещата не са били добре, но постоянният приток на туристите е показал на инвеститорите перспективността в тази сфера. Засега инвестира предимно регионалният бизнес, но местните власти очакват идването на компании на федерално ниво. Разликата във валутния курс победи Един от основните регионални инвеститори на полуострова е хеликоптерната компания „Витяз-Аеро“, най-големият в Далечния изток хеликоптерен превозвач (95% от регионалния пазар). Хеликоптерите на компанията летят по основните туристически маршрути. Въпреки че хеликоптерът е по-скъп транспорт от самолета, често именно той се оказва единственият възможен начин да се стигне до някои места. Той може да се приземни на практика навсякъде, което е особено актуално за северните условия, където писти почти няма. Тази услуга струва скъпичко: пътуването на 170 км, в село Озерновски, може да излезе по-скъпо от полета от Петропавловск в Москва – 18 000 рубли в едната посока. За местните жители обаче превозите се субсидират, и същата услуга ще струва приблизително 7000 рубли. През 2015 г. компанията е транспортирала близо 20 хил. туристи. Засега няма окончателни резултатите за тази година, но вече е очевидно, че пътникопотокът е нараснал с 50 на сто. Сред туристите има както чужденци, така и гости от всички региони на Русия. Миналата година броят на чуждите туристи е намалял, заради политическите проблеми. През този сезон обаче разликата във валутните курсове е победила – на полуострова са дошли повече чужденци, отколкото през миналата и по миналата година.

За общуване с природата С какво може да привлече Камчатка туристите? Не може да се отговори на този въпрос еднозначно и разказът на всеки, посетил това място, ще потвърди това. Камчатка е невероятно място, където впечатления и приключения могат да се открият за всеки вкус, но засега не и за всеки джоб. Пристигащите в Камчатка обаче трябва да ги обединява едно – любовта и интересът към природата, която там наистина е уникална. „Днес съществуват много места, където може да се почива на плажове, в ресторанти и барове, Камчатка, Байкал са тези места в Русия, където трябва да се отива за общуване с природата, и именно такива туристи чакаме“, разказа ръководителят на Агенцията по туризъм и външни връзки на Камчатския край Гевокър Шхиян. Тук винаги се радват на гости, но основен регулатор на туристическия поток в края, по думите на Шхиян, е именно запазването на природата. Така например вече 7 години поред любителите катерачи се събират в подножието на местните „домашни вулкани“ в деня, посветен на този природен феномен (в Камчатка има 30 действащи вулкани). Постепенно броят на туристите нараснал от 800 души до 5 хиляди. Бързо станало очевидно, че това е смъртоносно опасно за природата, преди всичко за ендемичните растения – уникалната местна флора. Ето защо експертите предупреждават, че е необходимо да се преразпределят туристическите потоци в природните паркове, създавайки туристически центрове. Такова внимателно отношение към природата е обяснимо: голяма част от полуострова е особено охраняема територия, в която влизат три природни резервата, пет национални парка, резервати за дивеч от федерално и местно значение. Освен това Камчатка с нейните затихнали и действащи вулкани, термални и минерални източници, гейзери и врящи езера е огромен естествен музей на вулканологията. През 1996 година ЮНЕСКО включи специално защитените места на полуострова в списъка на Световното наследство с номинацията „Вулканите на Камчатка“. Камчатка я ценят и любителите на екстремната почивка. Ски спускане, хелискиинг, сноуборд, парапланеризъм, скиджоринг, сърфинг – Камчатка привлича туристите и с това. „Сред сърфистите Камчатка стана популярна първо в чужбина, а после в Русия“, разказа Антон Морозов, един от основателите на единствената в Русия школа за сърфинг, намираща се само на 50 метра от брега на Тихия океан. „Необходими ни бяха 5 години, за да преодолеем стереотипите за сърфинга и да посадим зърното на тази култура тук. Ние правихме това преди всичко за себе си – за да живеем до океана, както мечтаехме, когато започвахме да се занимаваме със сърфинг – каза той. – Сега тенденцията е такава, че хората не летят до Бали, а идват при нас – и защото екипът ни е професионален, и защото това е родината ни, а и аурата на Камчатка като магично място с вулкани привлича“. По думите му обаче, школата не може да бъде определена като пълноценно туристическо място. „Тук няма нищо за туристите. На нас обаче именно това ни харесва, а и гостите отвикват от своите градски бетонни джунгли и, освен сърфинг, придобиват добър битов опит“, отбеляза той. Антон мечтае да организира школа за децата, но за това вече ще е необходима съответната инфраструктура и, разбира се, инвеститор. „С това не е лесно – каза сърфистът – всички търсят бърза печалба, но това не може да бъде наречено бизнес: това е дело на целия живот“.

ИЗТОЧНИК: в. Дума

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s